Roliga aktiviteter på fritids börjar alltid med tydliga instruktioner och leder till mästerverk.
Under tiden har det varit mycket skratt och gott samarbete mellan elever och pedagoger.


Halloweenmasker på fritids!



Idag tävlade 2:an och 3:an i vattenstafett. Både barn och kollegor hade jätteroligt, och deltagarna kommer sova gott ikväll efter allt kämpande.




Att vara en kreativ skola ?
är inte bara en lyx, utan en absolut nödvändighet för att elever ska trivas och utvecklas på bästa sätt. När vi ger eleverna utrymme att vara kreativa, både i och utanför klassrummet, öppnar vi dörrarna till en värld av upptäckter och nya idéer. Kreativitet handlar inte bara om att måla, sjunga eller bygga – det handlar om att ge eleverna möjlighet att tänka fritt, lösa problem på nya sätt och känna att deras idéer är viktiga. Och det är inte bara något vi tycker är bra – forskning stöder det också!

En studie av Runco & Jaeger (2012) visar att kreativitet är en nyckelfärdighet i utbildning, inte bara för att främja självuttryck utan också för att stärka akademiska färdigheter. När elever får använda sin fantasi och prova nya saker, blir de mer engagerade och lär sig djupare – och det smittar av sig på alla ämnen! Det handlar om att skapa en skola där eleverna inte bara lär sig fakta utan också hur man tänker kreativt och hittar egna lösningar. Det är som att sätta igång en kreativ motor som driver hela lärandeprocessen framåt.

Och visst är det fantastiskt att veta att konst och kreativitet faktiskt kan stärka självkänslan? Catterall (1998) visade att konstutbildning inte bara ger elever möjlighet att uttrycka sig utan också förbättrar deras självkänsla. Tänk dig känslan av att skapa något unikt, att stå på en scen eller visa upp en målning för en klasskamrat – det stärker självförtroendet och gör att eleverna vågar mer. När de känner att deras idéer betyder något, är de mer benägna att ta sig an nya utmaningar.

Deasy (2002) fann att konst och kreativa aktiviteter inte bara är bra för uttryck, utan också för akademiska framgångar. Studier visar att elever som är engagerade i kreativa ämnen, som musik eller drama, faktiskt presterar bättre i matematik och språk. Kreativiteten stimulerar hjärnan på sätt som gör det lättare att ta till sig nya kunskaper och tänka kritiskt. Det är som att träna hjärnan på nya sätt som hjälper eleverna att excelera inom alla ämnen!
Och vet du vad? Det handlar inte bara om vad som händer i klassrummet. Fritidsaktiviteter är också en oerhört viktig del av elevens utveckling. Durlak et al. (2010) fann att fritidsprogram som fokuserar på kreativitet har stor påverkan på både skolprestationer och beteende. Elever som får möjlighet att vara kreativa på fritiden – genom musik, konst eller sport – känner sig mer självsäkra och motiverade i skolan. När elever får en chans att utvecklas utanför klassrummet, får de inte bara nya färdigheter, utan de lär sig också att samarbeta och ta ansvar.


Så, vad betyder detta för vår skola? Det handlar om att skapa en miljö där elever får blomma ut, hitta sin passion och få prova på så många olika kreativa uttryck som möjligt. När elever ges möjlighet att vara kreativa under sin fritid på skolan, händer magiska saker. De blir mer engagerade, mer självsäkra och mer motiverade att lära. Och viktigast av allt: de får en chans att upptäcka sina egna talanger och drömmar – något som kan vara avgörande för deras framtid.
Så varför inte göra vår skola till en plats där kreativitet får stå i centrum? Med de rätta förutsättningarna kan vi ge alla elever möjlighet att växa, skapa och drömma stort – och forskning visar att det faktiskt fungerar!