Blogg

Matteklubben

Visualisering i matematik .

Har du hört talas om “ Matteklubben”? Här ska du få veta vem vi är och vad gör vi egentligen?

Matteklubben är byggd efter ämnet “ Matematik” som är en av Algebraskolans profil ämnen. Algebra skolan ville därför ge chans för alla elever att utmana sig och kunna visa det de kan i matematik. Och det bästa är att alla får vara med till och med ifall du har svårigheter i matematik. I matteklubben ska vi vara kreativa och vara redo att göra fel, man ska alltid lära sig av sina misstag.

Jobbar vi bara med Matematik?

Nej, det gör vi inte. Meningen är att Matematiken ska läras ut på ett roligt sätt till eleverna i matteklubben men vi gör andra saker som att sälja kakor till personalen i skolan och samla pengar för att sedan hitta på något roligt att göra  med dessa pengarna.

Vad går man igenom i matteklubben?

Jo, men meningen är att vi ska kunna lära oss av våra misstag och våga svara på svåra matematiska frågor. Dessa matte frågor är från högre klasser för att man ska utmana sig, alltså är inte matteuppgifterna från din nivå eller klass.

Vem är ledaren?

Vår lärare eller ledare i matteklubben är Fröken “ Imans. S” det är hon som kom på matteklubben och samlat in intresserade elever som vill utmana sig i matematik.

Du som är intresserade av matematik och vill utmana dig, du är välkommen till matteklubben!  men tänk på, du ska aldrig vara rädd för att göra misstag!

Av: Maria. B