Våra grymma vinnare!
Skrivartävlingen arrangeras av Författarskola.se
Fatima och Zainab i Åk 6 har vunnit skrivartävlingen.
Vad händer om djuren tar över staden?
Uppgiften presenterades så här:
Skriv en berättelse med början, mitt och slut, en ögonblicksbild eller en dikt.
Du behöver så klart inte skriva om alla djuren som finns på bilden, utan du väljer ett eller flera.
Berättelsen handlar om vad som händer när djuren tar över staden.
För att läsa texten öppna länken https://forfattarskola.se/vinnare-skrivartavling-for-elever-november-2021/
Arabiska lästävling
Vi presenterar ”Arabic Reading Challenge”
The Arab Reading Challenge: En tävling för att öka medvetenheten om vikten av det arabiska språket och återuppliva arabiska elevers läsvana, ägna det som ett sätt att leva och skapa utbildade generationer. Arab Reading Challenge är ett arabiskt initiativ för att uppmuntra läsning bland araber var de än är, genom varje elevs engagemang att läsa ett antal böcker.
Villkor för tävlingen
- Deltagaren bör läsa igenom tjugofem böcker eller en målmedveten berättelse enligt hans böjelse
Eleven sammanfattar böckerna med papperspass, som han får senare
Anmälan görs genom att kommunicera med tävlingskoordinatorn i respektive land
De deltagande eleverna, som har läst klart 25 böcker, testas på statlig nivå, och de första bland dem väljs ut
Fritidsaktiviteter:
Återanvändning av material.
Eleverna har arbetat med olika material och upptäckt flera sätt att använda papper och plast.
En plastflaska, ett nät och tvål var allt som behövdes för att skapa denna enkla roliga och magiska flaska. Efter en fantastisk samarbete mellan eleverna för att sätta ihop flaskan, blåste de i den och magiska bubblor fyllde rummet!
Eleverna älskade den här aktiviteten, som fick deras fantasi att bubbla och tänka på alla roliga saker de kan återanvända och skapa fantastiska saker med.
Eleverna fick också pyssla med färgat papper och skapa fina former och dekoration. De tog chansen att uttrycka sina personligheter genom att välja sina favoritfärger och matcha dem tillsammans. Detta ökar elevernas självförtroende och viktigast av allt gör det att att de förvandlar sina idéer från teorier i huvudet till faktiska objekt i verkligheten.
Resultatet av detta grupparbete var ett vackert collage av olika färger, former och storlekar som dekorerar väggen i deras klassrum.